top of page

הגדרה מילונית:

 

 

אוֹרֵחַ

1.מי שמוזמן לבקר במקום מסוים לפרק זמן קצר; מבקר.

2.משתתף לא קבוע 

 

אוֹרַח

אופן, דרך.

 

שאלה:

האם אתם יכולים למצוא קשר בין ה"מבקר" ל"דרך"?

בבית ההבראה/ סיון הר שפי

 

כֻּלָּם הִתְאַשְׁפְּזוּ בְּסֻכָּתְךָ:

אַבְרָהָם דְּווּי הַבְּרִית

יִצְחָק, כֵּהֵה עֵינַיִם

יַעֲקֹב, צוֹלֵעַ עַל יְרֵכוֹ

מֹשֶׁה בָּא, מְגַמְגֵּם

אַהֲרֹן כְּווּי אֵשׁ וְאִלֵּם

יוֹסֵף, מְטֹרָף מִשְּׁנוֹת בּוֹרוֹ וַאֲסוּרָיו

וְדָוִד מְצֻלָּק מִמִּלְחֲמוֹתָיו

בְּאוֹיְבָיו וּבִבְנוֹ.

כֻּלָּם הִתְאַשְׁפְּזוּ בְּסֻכָּתְךָ.

שֶׁאֹמַר כִּי יָצְאוּ שְׁלֵמִים וּבְרִיאִים?

לֹא. הֵם יָצְאוּ

אֲחֵרִים. חֲסֵרִים,

אַךְ פָּחוֹת מְרִירִים, יוֹתֵר סַלְחָנִים

וּמַאֲמִינִים בְּטוּבְךָ.

יוֹתֵר מְבִינִים,

הֵם הָפְכוּ אֶת פִּצְעֵיהֶם

לְתוֹרוֹת וּתְפִלּוֹת,

לְסִפּוּרֵי מַעֲשִׂיּוֹת,

לְנִגּוּנִים.

וְעוֹד,

הֵם יָצְאוּ וְצֶאֱצָאֵיהֶם עִמָּם

כְּיוֹצְאִים מֵרֶחֶם אִמָּם,

עֲטוּפִים, רְחוּצִים וַאֲהוּבִים

לַמְרוֹת  – –

וְדַוְקָא מִשּׁוּם כָּךְ.

SUKKAH2.png

   חזרה

לדף סוכות 

מקורות - אוּשְׁפִּיזִין 

מסיפורי החסידים:


מספרים על רבי לוי יצחק מברדיצ'ב כי בפרוס חג הסוכות היה מזמין לסוכתו יהודים פשוטים, עמי ארצות שאינם בקיאים בתורה. ביקשו תלמידיו למנוע ממנו מלקיים מנהג זה, ולא עלה בידם. רבי לוי יצחק התעקש לשבת בסוכתו בחברת עניי העיר. פעם אחת ביקש  אחד מתלמידיו לשאול אותו לפשר מנהגו. השיב רבי לוי יצחק: "בעולם של מעלה יושבים הצדיקים בסוכת עורו של לוויתן,עטרותיהם בראשם והם עסוקים בתורה. והנה לאחר מאה ועשרים שנה, כאשר אבוא גם אני ואבקש להיכנס לאותה סוכה, בוודאי לא יניחו לי. כי מי אני? עם הארץ וריק מתורה. מדוע שאזכה לשבת במקום שיושבים צדיקי עולם. או אז אבוא ואטען כי בעולם של מטה הכנסתי לסוכתי פשוטי עם ומן הדין שכך ינהגו בי בעולם של מעלה".

השל"ה מסכת סוכה, נר מצוה אות ה:

 

כללו של דבר שיזמין האדם תחילה בפיו לצדיקים הנזכרים ואחר כך יתן חלקם להעניים  היושבים סביב שולחנו, ואם אין לו סביב שולחנו אזי ישלח לעניים לביתם, כי זה חלקם הראוי להם.

 

 

מי הם האושפיזין לפי המקור מהשל"ה?

ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים דיני ישיבה בסוכה:

 

 מבואר בזוהר הקדוש (פרשת אמור דף קג ב), שהוד קדושת שבעה אושפיזין עליאין קדישין, אבות העולם, משה ואהרן, ויוסף ודוד, נמצאת בסוכה, לפיכך היושב בסוכה עליו לשבת בדרך ארץ, בכבוד ובהדר, ... ובמיוחד יש להזהר מאד להתרחק ממדת הכעס וההקפדה בתוך הסוכה... וכל זה לכבוד האורחים רמי המעלה.

 

שאלות:

1. באיזה אופן מתארחים האושפיזין בסוכה?

2. מה מטרת האירוח?

3. האם אירוח "וירטואלי" יכול להשיג את המטרה?

4. נסו לחשוב מה מביא איתו לסוכה כל אחד מהאורחים?

5. האם יש לדעתכם הבדל בין אירוח בבית לאירוח בסוכה?

תיאור שמחת בית השואבה

בבלי, סוכה נא-נג

מִי שֶׁלֹּא רָאָה שִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה, לֹא רָאָה שִׂמְחָה מִיָּמָיו. בְּמוֹצָאֵי יוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חַג יָרְדוּ לְעֶזְרַת נָשִׁים, וּמְתַקְּנִין שָׁם תִּיקּוּן גָּדוֹל. מְנוֹרוֹת שֶׁל זָהָב הָיוּ שָׁם, וְאַרְבָּעָה סְפָלִים שֶׁל זָהָב בְּרָאשֵׁיהֶם, וְאַרְבָּעָה סוּלָּמוֹת לְכׇל אֶחָד וְאֶחָד, וְאַרְבָּעָה יְלָדִים מִפִּירְחֵי כְהוּנָּה וּבִידֵיהֶם כַּדִּים שֶׁל מֵאָה וְעֶשְׂרִים לוֹג שֶׁהֵן מְטִילִין לְכׇל סֵפֶל וָסֵפֶל. מִבְּלָאֵי מִכְנְסֵי כֹהֲנִים וּמֵהֶמְיָינֵיהֶן, מֵהֶן הָיוּ מַפְקִיעִין, וּבָהֶן הָיוּ מַדְלִיקִין. וְלֹא הָיָה חָצֵר בִּירוּשָׁלַיִם שֶׁאֵינָהּ מְאִירָה מְאוֹר בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה. חֲסִידִים וְאַנְשֵׁי מַעֲשֶׂה הָיוּ מְרַקְּדִין בִּפְנֵיהֶם

בַּאֲבוּקוֹת שֶׁל אוֹר שֶׁבִּידֵיהֶן, וְאוֹמְרִים לִפְנֵיהֶם דִּבְרֵי שִׁירוֹת וְתוּשְׁבָּחוֹת. וְהַלְוִיִּם בְּכִנּוֹרוֹת וּבִנְבָלִים וּבִמְצִלְתַּיִם וּבַחֲצוֹצְרוֹת וּבִכְלֵי שִׁיר בְּלֹא מִסְפָּר, עַל חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה מַעֲלוֹת הַיּוֹרְדוֹת מֵעֶזְרַת יִשְׂרָאֵל לְעֶזְרַת נָשִׁים...

אָמְרוּ עָלָיו עַל רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, כְּשֶׁהָיָה שָׂמֵחַ שִׂמְחַת בֵּית הַשּׁוֹאֵבָה, הָיָה נוֹטֵל שְׁמֹנֶה אֲבוּקוֹת שֶׁל אוֹר, וְזוֹרֵק אַחַת וְנוֹטֵל אַחַת וְאֵין נוֹגְעוֹת זוֹ בָּזוֹ. וּכְשֶׁהוּא מִשְׁתַּחֲוֶה, נוֹעֵץ שְׁנֵי גּוּדָלָיו בָּאָרֶץ וְשׁוֹחֶה וְנוֹשֵׁק אֶת הָרִצְפָּה וְזוֹקֵף, וְאֵין כׇּל בְּרִיָּה יְכוֹלָה לַעֲשׂוֹת כֵּן, וְזוֹ הִיא קִידָּה.

הפעלה מתאימה בדף ההפעלות

bottom of page